Γράφει ο Τριαντάφυλλος Πετκανόπουλος,
Οικονομολόγος, δημοσιογράφος
Με αφορμή την συνεδρίαση της ΛΗΜΝΟΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΑΜΚΕ και τις αποφάσεις που ελήφθησαν θα ήθελα να επισημάνω τα παρακάτω, με την ελπίδα ότι θα μπορούσαν να είναι χρήσιμα για τη Λήμνο και τον τουρισμό της.
- Ο τουρισμός για ένα τόπο είναι ‘προϊόν’. Δηλαδή το πουλάει.
- Για να πουλήσεις ένα προϊόν χρειάζεται να εφαρμόσεις ένα σωστό και ολοκληρωμένο Μάρκετινγκ. Αποσπασματικές ενέργειες είναι συχνά χειρότερες από το τίποτα, διότι κοστίζουν χωρίς να έχουν αποτέλεσμα.
- Μάρκετινγκ σημαίνει να εντοπίσεις τους πιθανούς ή επιθυμητούς πελάτες, να μελετήσεις επακριβώς τις (διαρκώς μεταβαλλόμενες) ανάγκες και τις επιθυμίες τους και να προσαρμόσεις το προϊόν σου έτσι ώστε να τις ικανοποιεί πλήρως και, αν είναι δυνατόν, ακόμη και να τις ξεπερνά.
- Στο κέντρο όλων είναι δηλαδή ο πελάτης.
- Στη συνέχεια να τιμολογήσεις το προϊόν σου, έτσι ώστε να σου φέρει το μεγαλύτερο δυνατό κέρδος, να το διαθέσεις σε δίκτυα διανομής όπου θα το βρουν οι πελάτες στους οποίους στοχεύεις για να το αγοράσουν και τέλος, να το διαφημίσεις και να το προωθήσεις.
- Στην Ελλάδα υπάρχει μια παρανόηση να θεωρούμε, ως Μάρκετινγκ το τελευταίο μόνο κομμάτι από τα παραπάνω, δηλαδή τη διαφήμιση και την προβολή, όπως υποστήριζε και ο αείμνηστος καθηγητής του Μάρκετινγκ της ΑΣΟΕΕ Γιώργος Αυλωνίτης.
- Με τη νοοτροπία αυτή όλοι οι πόροι κατευθύνονται στη διαφήμιση και την προβολή που αποδεικνύονται ‘άσφαιρα πυρά’ εν δεν έχουν γίνει σωστά και όλες οι προηγούμενες λειτουργίες του Μάρκετινγκ.
- Αυτή είναι μια από τις βασικές αιτίες για τις οποίες αποτυγχάνουν πολλά προϊόντα, ανάμεσά τους και τουριστικά, πιθανόν και η Λήμνος η οποία δεν έχει αξιοποιήσει με τον καλύτερο τρόπο τους εκπληκτικούς θησαυρούς της και δεν εξασφαλίζει το εισόδημα που θα μπορούσε για τους κατοίκους της.
Κανένα Μάρκετινγκ εδώ και χρόνια
- Η Λήμνος η οποία κινείται μέχρι τώρα ακριβώς με τον τρόπο αυτό. Διαθέτοντας ένα εξαιρετικό προϊόν – δώρο από το Θεό βέβαια χωρίς εμείς να έχουμε κάνει τίποτα – λειτουργεί με τη στρατηγική του: ‘Ανοίξαμε και σας περιμένουμε’, κάνοντας μόνο κάποια προβολή της ‘προίκας’ της.
- Όπως διαπιστώνουμε, δεν έχει γίνει καμιά προσαρμογή του προϊόντος στις εκάστοτε εξελίξεις, δεν έχουν εντοπιστεί ξεχωριστοί πελάτες, ώστε να ικανοποιηθούν οι ανάγκες τους και δεν έχει προσελκυστεί εκείνο το κοινό το οποίο θα αξιοποιήσει καλύτερα τις ομορφιές και τα πλεονεκτήματά της και εν τέλει θα αφήσει περισσότερα κέρδη. Μικρές εξαιρέσεις νομίζω η ιστορία του Κέρους και το Taste Lemnos.
- Τρανό παράδειγμα μιας εξαιρετικής τέτοιας στρατηγικής, ήταν τα παλιά Ελβετικά και τα έσοδα που φέρανε στη νησί.
Και πάλι μόνο διαφήμιση και προβολή
- Οι δημοσιευθείσες αποφάσεις των υπευθύνων για τον τουρισμό της Λήμνου είναι και πάλι στο πλαίσιο μόνο της διαφήμισης και προβολής του νησιού, της ‘τουριστικής καμπάνιας’ όπως αναφέρεται. Για του λόγου το αληθές, τα πέντε σημεία των αποφάσεων που ελήφθησαν αφορούν σε 1. ανακατασκευή site, 2. διαδικτυακή προώθηση, 3. καταχώρηση posts στα social media, 4. προβολή σε τηλεοπτικά δίκτυα, 5. κατασκευή τηλεοπτικού σποτ.
- Προφανώς και δεν θα μπορούσε να γίνει αυτή τη χρονική στιγμή τίποτε άλλο. Ωστόσο, είναι ένα ζήτημα γιατί δεν έχει γίνει έγκαιρα τίποτε από όσα θα επέβαλε ένα ολοκληρωμένο Μάρκετινγκ για το νησί.
- Πρώτον όμως, ένα λάθος ακόμη κι αν το κάνεις αναγκαστικά, πρέπει να έχεις τη συναίσθηση ότι είναι λάθος, να ξέρεις γιατί το κάνεις και να το μελετήσεις ώστε να το διορθώσεις.
- Δεύτερον, αυτή τη στιγμή και εν μέσω παγκόσμιας αναταραχής και επανατοποθέτησης των πάντων, μπορεί να γίνει και κάτι, έστω και τώρα, προς την κατεύθυνση της προσαρμογής του προϊόντος και την αξιοποίηση της συγκυρίας.
- Ενώ βλέπουμε λοιπόν το ΔΤ της ΑΜΚΕ να αναφέρει: «Αναλύοντας τη σημερινή κατάσταση όπως αυτή έχει διαμορφωθεί από την πανδημία covid-19», και να μας προδιαθέτει για αποφάσεις προσαρμοσμένες στην νέα κατάσταση που ζούμε, στη συνέχεια γίνεται μια μόνη γενικόλογη αναφορά ότι… ‘το νησί μας δεν είχε κρούσματα, ελάτε…’.
Τα μεγάλα πλεονεκτήματα της Λήμνου σε σχέση με τον Covid-19
- Εκτός από την απουσία κρουσμάτων όμως το νησί έχει και απέραντες παραλίες, μικρές μονάδες και καταλύματα, απομονωμένα καταλύματα δίπλα στη θάλασσα, ήρεμη φυσική ζωή και μια ντόπια κουζίνα και διατροφή με αγνά τοπικά προϊόντα που μπορούν να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό.
- Στη Λήμνο μπορεί κανείς να κάνει τις διακοπές του εφαρμόζοντας πλήρως μια δίαιτα, μια αποτοξίνωση ή τη Μεσογειακή διατροφή, χωρίς καν να το προσπαθήσει. Γευματίζοντας απλά στα ταβερνάκια του νησιού με πολλά ψάρια, τοπικής παραγωγής όσπρια, λαχανικά, ζυμαρικά, ντόπιο τυρί και κρασί και ελαιόλαδο.
- Η μεγαλύτερη πρώτη τάση που καταγράφεται διεθνώς στον τουρισμό είναι τα απομονωμένα καταλύματα. Στη Λήμνο υπάρχουν πολλά και επιπλέον δεν υπάρχει πουθενά συνωστισμός ούτε η κλασική νυχτερινή ζωή η οποία φέτος εγκυμονεί κινδύνους.
Να η ευκαιρία
- Όπως διαβάζουμε στο διεθνή τύπο όλα αυτά είναι που ζητούνται σήμερα από τους λιγότερους αλλά πιο συνειδητοποιημένους και ευκατάστατους τουρίστες που θα κάνουν φέτος διακοπές. Άρα υπάρχουν ευκαιρίες αρκεί να κάνεις έστω και τώρα σωστό μάρκετινγκ, δηλαδή να προσαρμόσεις το προϊόν σου στη ζήτηση και όχι μόνο διαφήμιση και προβολή.
Σημ: Περισσότερα για το θέμα μπορείτε να διαβάσετε επίσης σε άρθρο μου στο ΕΘΝΟΣ, με τίτλο: ‘Ίσως να είναι η ευκαιρία φέτος για τον ελληνικό τουρισμό.
Ειδήσεις Σήμερα:
Ακολουθήστε το LimnosReport.gr - στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Λήμνο το Βόρειο Αιγαίο, όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.