Γράφει η Άννα Τοσούνογλου

Όλοι παρατηρούμε το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Μύρινας και όλοι λίγο-πολύ κάνουμε κάποιες σκέψεις. Οι σκέψεις μας και οι προτάσεις μας θα πρέπει να καλλιεργηθούν αρκετά, ώστε να φτάσουμε στο σημείο να δημιουργήσουμε ένα Όραμα για την πόλη μας, το οποίο ο Δήμος θα αναλάβει να υλοποιήσει. Αυτό βέβαια γίνεται και αντίστροφα. Ο Δήμος έχει το Όραμα, το καλλιεργεί στους δημότες και σταδιακά το υλοποιεί.

Το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Μύρινας έχει φτάσει σε σημείο να κουράζει τους κατοίκους. Ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, της έστω σύντομης τουριστικής σεζόν, κάνει την πρωτεύουσά μας απωθητική για κάποιον που θέλει να κάνει τη βόλτα ή τα ψώνια του. Με ανεπαρκείς θέσεις για στάση και στάθμευση των οχημάτων, με διπλο-τριπλο-παρκαρίσματα, με παρκαρίσματα μπροστά από ράμπες, με αλαλούμ στην πλατεία ΚΤΕΛ και την πλατεία Υψιπύλης, με μηχανάκια μέσα στην αγορά, με κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Λ.Δημοκρατίας, η Μύρινα εξελίσσεται σε δυσλειτουργική πόλη.

Μία σύγχρονη και επωφελής πρόταση, που είναι ευρέως διαδεδομένη σε χώρες του εξωτερικού και με 102 Δήμους στην Ελλάδα να την αξιοποιούν, είναι το ποδήλατο.

Η μετακίνηση με ποδήλατο μέσα στις πόλεις έχει ποικίλα ωφέλιμα αποτελέσματα. Μερικά από αυτά είναι:

  • Περιβαλλοντικά οφέλη με τη μείωση της ηχορύπανσης και της ρύπανσης από υγρά φρένων, αντιψυκτικά, λάδια, καυσαέρια κλπ,
  • Οικονομικά οφέλη (πχ λιγότερη βενζίνη, λιγότερη κατανάλωση ενέργειας),
  • Περισσότερα ποδήλατα σημαίνει λιγότερα αυτοκίνητα και μηχανάκια, μικρότερες ανάγκες για θέσεις στάθμευσης, αποσυμφόρηση προβληματικών σημείων,
  • Άσκηση και ευεξία για τους ποδηλάτες,
  • Δυνατότητα μετακίνησης πόρτα-πόρτα με το ποδήλατο,
  • Ο χώρος στάθμευσης των ποδηλάτων είναι ελάχιστος σε σχέση με τις ανάγκες για χώρους στάθμευσης των αυτοκινήτων,
  • Οι πόλεις γίνονται πιο φιλικές, πιο ελκυστικές και με καλύτερη ποιότητα αστικού περιβάλλοντος.

Παρόλο που η ποδηλατική παιδεία μας έχει αρκετό δρόμο ακόμα να διανύσει, οι κάτοικοι της πόλης μας διαθέτουν κάποια πλεονεκτήματα. Αφενός, πολλοί είναι αυτοί που βγαίνουν καθημερινά με το ποδήλατό τους για βόλτα ή για ψώνια, αφετέρου, υπάρχουν τα κοινόχρηστα ποδήλατα του Δήμου. Επιπλέον, διοργανώνονται ποδηλατοδρομίες κάθε χρόνο. Όλα αυτά, αποτελούν μια καλή-βασική μαγιά που μπορεί να καλλιεργηθεί.

Με ποιο τρόπο όμως θα μπορούσε να γίνει η Μύρινα μια πόλη φιλική προς το ποδήλατο;

Αρχικά θα πρέπει να οραματιστούμε ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), να το συζητήσουμε μεταξύ μας και να το εφαρμόσουμε.

Με απλά λόγια, με πρωτοβουλία του Δήμου και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, να γίνει ανοιχτή διαβούλευση με σκοπό να διερευνηθούν οι σκέψεις των κατοίκων αλλά και το κατά πόσο είναι πρόθυμοι οι ίδιοι οι κάτοικοι να αλλάξουν τις συνήθειες μετακίνησής τους μέσα στην πόλη. Η διαβούλευση είναι απαραίτητη γιατί οι αποφάσεις εντός γραφείων και η αυστηρότητα για τη συμμόρφωσή προς αυτές τις αποφάσεις, έχει αποδειχθεί αναποτελεσματική πολλές φορές.

Ένα ΣΒΑΚ θα πρέπει να έχει χρόνο εφαρμογής 5-10-20 έτη, ανάλογα. Θα έχει γνωστοποιηθεί προς όλους, θα παρακολουθείται και θα προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες που προκύπτουν.

Τι κινήσεις πρέπει να δρομολογηθούν ώστε η Μύρινα και ειδικά το κέντρο της να γίνουν φιλικά προς τους ποδηλάτες;

Κάποιες προτάσεις προς σκέψη και συζήτηση είναι οι εξής:

  • Να δημιουργηθεί χώρος στάθμευσης στον περιβάλλοντα χώρο του Μητροπολιτικού Μεγάρου και να μεταφερθούν εκεί τα ΚΤΕΛ, ίσως και η πιάτσα των ΤΑΧΙ. Ο συγκεκριμένος χώρος είναι ιδανικός και ο μοναδικός σ’αυτή την πλευρά της Μύρινας που μπορεί να αξιοποιηθεί ως χώρος στάθμευσης.
  • Να πεζοδρομηθεί ή να απαγορευθεί η κυκλοφορία στην πλατεία Υψιπύλης ακόμα και στην πλατεία ΚΤΕΛ, με μέριμνα για τον εφοδιασμό της αγοράς και τους κατοίκους της περιοχής.
  • Να τοποθετηθούν μπάρες για την αποτροπή της κυκλοφορίας μοτοσυκλετών μέσα στην κεντρική αγορά.
  • Να φτιαχτούν οι δρόμοι (βλέπε «καροτσόδρομος»).
  • Να δημιουργηθούν ποδηλατόδρομοι (από Ανδρώνι, Τσας κλπ) που θα συνδέουν τις περιοχές με το κέντρο της πόλης.

Προφανώς για τις προτάσεις αυτές θα υπάρχουν και αντιρρήσεις. Εδώ είμαστε όμως, για να συζητήσουμε και να βρούμε τις κατάλληλες λύσεις που θα κάνουν την Μύρινα στολίδι του νησιού μας, μια όμορφη, λειτουργική και ελκυστική πόλη.

 

Δείτε παλαιότερα δημοφιλή άρθρα

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here