ΑΠΟΨΕΙΣΛΗΜΝΟΣ

Αντιγόνη Νασούλη: Πως θα καταλάβω ότι το παιδί μου παρουσιάζει καθυστέρηση ομιλίας

                                                             Γράφει η Αντιγόνη Νασούλη

«Είναι 2 ετών και δεν μιλάει ακόμα», «Είναι 3 ετών και καταλαβαίνει τα πάντα, εντούτοις δεν λέει πάνω από 10 λέξεις», «Το παιδί μας είναι 31/2 ετών και ακόμα δεν καταλαβαίνουμε τι λέει, προτιμά να χρησιμοποιεί χειρονομίες ή να δείχνει».

 

Ένα θέμα που απασχολεί συχνά τους γονείς είναι η ομιλία του παιδιού τους, το πότε δηλαδή θα ξεκινήσει να λέει τις πρώτες του λέξεις και φράσεις, που προοδευτικά μετατρέπονται σε έναν ολοένα και πιο άρτιο λόγο.

Η έναρξη της ομιλίας, εφόσον το παιδί έχει φυσιολογική ακοή, γίνεται με απόλυτα φυσιολογικό τρόπο. Έτσι, παρατηρούμε μέρα τη μέρα να εκφέρει ήχους, φωνές, συλλαβές ώσπου φτάνει η στιγμή που ακούμε τις πρώτες λέξεις («μαμά»-«μπαμπά») γύρω στο 1ο έτος.  Σε αυτή την ηλικία το παιδί ανταποκρίνεται στο κάλεσμα του ονοματός του, καταλαβαίνει το «όχι» και το «ναι», απλές εντολές και ερωτήσεις («έλα κοντά μου», «δώσε μου..», «πού είναι ο μπαμπάς;») και προσπαθεί να μιμείται ήχους που ακούει. 

Όταν το παιδί βρίσκεται στο 2ο έτος της ηλικίας του περιμένουμε να κατονομάζει οικεία αντικείμενα, να συνδυάζει 2-3 λέξεις  για να δημιουργήσει απλές φράσεις (π.χ. «η μαμά πάει»), να καταλαβαίνει απλές οδηγίες και προτάσεις και να παράγει καθημερινά καινούργιες λέξεις.

Στην ηλικία των 3ων ετών, το παιδί είναι σε θέση να παράγει προτάσεις χρησιμοποιώντας άρθρα, επιρρήματα, πληθυντικό αριθμό, το λεξιλόγιό του συνεχίζει να εμπλουτίζεται συνεχώς και η ομιλία του αρχίζει να γίνεται κατανοητή από την πλειοψηφία των ατόμων στο περιβάλλον του.

Στα 4 έτη  παρακολουθεί με ενδιαφέρον μεγαλύτερες ιστορίες και μπορεί να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με αυτές, όπως επίσης μπορεί να διηγείται πρόσφατα γεγονότα. Η ομιλία του πλέον πλησιάζει περισσότερο σε αυτήν των ενηλίκων, όσον αφορά στη γραμματική και το συντακτικό.

 

Πότε να απευθυνθείτε στον ειδικό;

Αμέσως μόλις αντιληφθείτε  ότι ο λόγος  του παιδιού σας δεν εξελίσσεται σύμφωνα με τα παραπάνω στάδια ή παραμένει στάσιμος. Αυτό σημαίνει ότι ενώ το παιδί είναι 2-3 ετών:

– έχει παντελή έλλειψη λόγου

– επικοινωνεί με νοήματα

– το λεξιλόγιο του κυμαίνεται στις 10 λέξεις

– έχει δυσκολία στο να σχηματίζει φράσεις με 2 λέξεις

– αδυνατεί να μιμηθεί ήχους (π. χ ζώων),συλλαβές  και απλές λέξεις όταν του ζητηθεί

– έχει δυσκατάληπτη ομιλία, γίνεται δύσκολα κατανοητό από τρίτους και ίσως θυμώνει για αυτό

 

Τι θα κάνει ο λογοθεραπευτής;

Ο λογοθεραπευτής θα αξιολογήσει το γλωσσικό επίπεδο  καθώς και την επικοινωνιακή ικανότητα του παιδιού σας. Στη συνέχεια, θα σας κατευθύνει στο  πως να  ενισχύσετε τη γλωσσική του ανάπτυξη, εφόσον χρειάζεται. Από την άλλη, μπορεί να  σας υποδείξει την έναρξη ενός εξατομικευμένου λογοθεραπευτικού προγράμματος προσαρμοσμένου στις ανάγκες του. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί δεν έχει αναπτύξει ακόμα το λόγο, ο στόχος θα είναι  είναι η ενίσχυση της αντίληψης και παραγωγής του. Συνεπώς, ο θεραπευτής σας θα οργανώσει ένα πρόγραμμα εξάσκησης με πολλά και διαφορετικά ερεθίσματα ώστε το παιδί να αντιληφθεί τα όργανα της ομιλίας (χείλη, μύτη, γλώσσα κ.α), πως λειτουργούνε σε σχέση με τη φώνηση, πως  θα τα χρησιμοποιήσει και πως θα τα συντονίζει ώστε να μπορεί να εκφέρει ήχους, συλλαβές κτλ.

Γιατί είναι σημαντική η έγκαιρη παρέμβαση;

Τα παιδιά με καθυστέρηση λόγου  που δεν εντοπίζονται νωρίς και άρα δεν δέχονται παρέμβαση είναι πιθανό να συνεχίζουν να παρουσιάζουν δυσκολίες. Οι πρώιμες παρεμβάσεις μπορούν να προλάβουν τα ενδεχόμενα δευτερογενή επακόλουθα όπως δυσκολίες στο να ξεκινήσουν μια συζήτηση, να περιγράψουν, να αφηγηθούν μια ιστορία. Επίσης, είναι πιθανό  να  μη μιλούν ¨καθάρα¨ ακόμα και μετά την πρώτη τάξη του Δημοτικού και να παρουσιάσουν  μαθησιακές δυσκολίες ή δυσκολίες στην κοινωνική επαφή με τα άλλα παιδιά. Επομένως, ιδανική θεωρείται η έγκαιρη παρέμβαση της γλωσσικής καθυστέρησης σε παιδιά ηλικίας 24 με 30 μηνών διότι σε αυτή την ηλικία το παιδί έχει πολλές δυνατότητες βελτίωσης και ανάκαμψης με αποτέλεσμα να καταφέρει να φτάσει ταχύτερα στο αντίστοιχο επίπεδο για την ηλικία του.

Θυμηθείτε ότι…

Η τακτική της υπομονετικής αναμονής δεν θα πρέπει να παρατείνεται για μεγάλο χρονικό διάστημα αν υποψιάζεστε ότι το παιδί σας παρουσιάζει κάποια δυσκολία λόγου. Μη διστάζετε να απευθυνθείτε το συντομότερο δυνατό στο λογοθεραπευτή και να εκφράσετε τις ανησυχίες σας.

Χορηγείται έγκριση για κάλυψη της δαπάνης από τα ασφαλιστικά ταμεία.

Για περισσότερες πληροφορίες

Αντιγόνη Νασούλη

Λογοθεραπεύτρια

Θεραπεύτρια PADOVAN

¨Κεντρο ανάπτυξης λογου και γραφής¨

Κοραή 3, Μύρινα

Τηλ: 2254111970 – 6949302009

https://www.facebook.com/logotherapylemnos/?fref=ts

Google NewsΑκολουθήστε το LimnosReport.gr - στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Λήμνο το Βόρειο Αιγαίο, όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

Δείτε παλαιότερα δημοφιλή άρθρα

Σχετικά Άρθρα

About Us

Ενημερωτικό site της Λήμνου. Έγκυρη, άμεση και χωρίς αναστολές ενημέρωση για ότι συμβαίνει στην Λήμνο, στο Βόρειο Αιγαίο, την Ελλάδα και τον κόσμο. LimnosReport.gr γιατί, «Εδώ χτυπάει η καρδιά της Λήμνου»!