ΑΠΟΨΕΙΣ

Ασπασία Τσαλάπατα: Κάνε την τροφή σου Φάρμακο.

1Κατά μαρτυρία του Γαληνού, ο Ιπποκράτης δίδασκε την παραπάνω ρήση και έλεγε  το παρακάτω: «βάλε μέσα στην τροφή το φάρμακο σου». 

Όλα αυτά βρίσκονται στο “Περί το εν τροφές δυνάμεις” σύγγραμμα .

«Εν τροφές δυνάμεις» λοιπόν και ο νους μας γυρνάει στον τίτλο του βιβλίου…

Είχαν εργαστήρια χημικών αναλύσεων και γνώριζαν τα θρεπτικά συστατικά κάθε τροφής;

Θα το αφήσουμε εδώ …κι’ ας βλέπουμε με άλλη ματιά αυτά που θεωρούμε δεδομένα!

Οι  αρχαίοι  Έλληνες  τρέφονταν αναμένοντας ωφέλεια από την διατροφή τους κι’ όχι μόνο ηδονή – απόλαυση  σε αντίθεση με  τους Ρωμαίους και τους  άλλους λαούς της Μεσογείου.

Ωφέλειας γαρ  ημείς στοχαζόμαστε της των εδεσμάτων, ουχί ηδονής” –  Γαληνός.

Αυτή η δήλωση είναι πολύ σημαντική από μόνη της, από τον Γαληνό που ως γιατρός

στην περίοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας βίωσε στην πράξη το μωσαϊκό των εθνοτήτων και διαχώρισε αυτούς  που γνώριζαν τι τρώνε, και για ποιο λόγο, από αυτούς που τρεφόταν μόνο για επιβίωση ή ευχαρίστηση.

Στους δεύτερους βλέπουμε το μεγαλύτερο μέρος του κοινωνικού μας περίγυρου να μην έχει εξελιχθεί πολύ από τότε…….

Ο αρχαιολόγος, Σάββας Καζάς, ιδρυτής, εμπνευστής και πρόεδρος του ινστιτούτου αρχαίας Ελληνικής διατροφής «ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ» με 50 χρόνια έρευνα, μας εισαγάγει στον κόσμο της Αφαρμάκου Ιατρικής κατά  Ιπποκράτη.

Θα ξεκινήσουμε με το ότι από την Μυκηναϊκή εποχή μέχρι το Βυζάντιο η τροφιμολογία και η φαρμακολογία ήταν συνυφασμένες.

Εδώ ακριβώς –  όποιος σκέφτεται, διερωτάται  για το σήμερα    όπου το junkfood είναι διαπιστευμένο ως μέθοδος έλεγχου του νου ως «ζην».

Το “ ευ ζην ” τρόπος και αντίληψη ζωής που το ζούσαν στην καθημερινότητα τους οι αρχαίοι Έλληνες  βάζοντας το  μέτρον άριστον και ως βασικό τους οδηγό.

Η κουζίνα τους περιείχε την χρήση πολλών βοτάνων που εκτός των θεραπευτικών τους ιδιοτήτων ο πιο σημαντικός σκοπός τους ήταν η καλή πέψη και η αποφυγή της δυσκοιλιότητας. 

Αυτό και μόνο αποδεικνύει  ότι γνώριζαν ότι το έντερο το γεμάτο τοξίνες(σήψη τροφών-κακή πέψη -δυσκοιλιότητα) είναι η πηγή πολλών ασθενειών για το ανθρώπινο σώμα.

Τα βότανα και η χρήση τους δεν σταματούν εδώ, φτιάχνουν διάφορα είδη ψωμιού χρησιμοποιώντας τα (εδώ νομίζω ότι βρισκόμαστε στις τελευταίες τάσεις του σύγχρονου ντελικατέσσεν)

Το γάλα για να το πιουν το αναμειγνύουν με βότανα και χοντροαλεσμένα δημητριακά, σας θυμίζει κάτι από την καθημερινότητά σας;

Και η ιστορία αυτή με τα βότανα συνεχίζεται και στο υγρό στοιχείο!

1a 

Ο μέγας Ιατρός ήταν Πυθαγόρειος φιλόσοφος και μας λέει :

 Ο άνθρωπος  για να έχει μια επιμελημένη ψυχοσωματική υγεία σε καθημερινή βάση θα πρέπει να τηρεί τους Νόμους του μέτρου- βάσει των 5 καθημερινών συνηθειών του που είναι:

 – Η εργασία του –    δημιουργικότητα- επιβεβαίωση.       

  Η τροφή (μέτρια λήψη τροφής κατά τα γεύματα και ποικιλία σε αυτά.)

   Ο ύπνος (επαναδόμηση του οργανισμού κατά την διάρκεια του.)

– Το ποτό (με την ευρύτερη έννοια ως υγρό στοιχείο και θεραπευτικό μέσο με την            χρήση βοτάνων που εκχειλίζονται σε λάδι – κρασί- νερό μεταφέροντας έτσι τις ουσίες τους.)

– Και η σεξουαλική του απόλαυση.

Τέλος μια μορφή ελαφριάς άσκησης – λουτροθεραπείας και μάλαξης κλείνουν τον κύκλο μιας ολιστικής προσέγγισης του ανθρώπινου όντος.

Ο απλός λαός είχε διαφορετική διατροφή από αυτή των φιλοσόφων-ιατρών –ιερέων και των οπαδών τους. 

Η Αθήνα είχε πλήθος φιλοσοφικών σχολών με παραρτήματα στην επαρχία και πολλές  αυτόνομες όπου αυτές υπήρχαν  στον γνωστό τότε Ελληνικό κόσμο όπου έκλεισαν απότομα το 527 μχ  επί Ιουστινιανού…

Η πιο γνωστή από όλες ήταν η πυθαγόρεια διατροφή που ήταν καθαρά χορτοφαγική και την ακολουθούσαν, ο Πλάτωνας – ο Αριστοτέλης – ο Πλούταρχος (ιστορικός και ιερέας του Απόλλωνα στους Δελφούς).

 «Μη ένεμα εστίν» – Αποχή αίματος, καταγράφει  ο Διογένης ο Λαέρτιος ο βιογράφος των φιλοσόφων.

Η Πυθαγόρεια διατροφή κράτησε την ονομασία της ως τις αρχές του αιώνα μας  και ξαφνικά  μετονομάσθηκε σε χορτοφαγική διατροφή, λες και βρέθηκε τυχαία στον κόσμο και δεν ξέρουμε που ανήκει!

 Βέβαια οι νέες γενιές την βρίσκουν «σικ», και σιγά σιγά, την ανακαλύπτουν και έχει γίνει τάση σαν να ήρθε κάπου από το εξωτερικό!

Έτσι χαϊδεύουμε την ξενομανία μας και την άγνοια μας.

Ωστόσο η ευρύτερη θα λέγαμε διατροφή των φιλοσόφων διέφερε από αυτή των Πυθαγορείων σε κάποια σημεία.

Τα αυγά, το τυρί (ζωικά έκδοχα), το κρασί επιτρεπόταν  και αποφεύγονταν η βαριά κουζίνα.

Όλοι θέλουμε να τρυπώσουμε στο χωρόχρονο και να πάρουμε μια εικόνα πραγματικότητας τους.

Ποιοι ήταν αυτοί οι άνθρωποι που επί 2500 χιλιάδες χρόνια τώρα καταφέρνουν να είναι ακόμα από τους πιο διάσημους της ανθρωπότητας.

1c

Μέτρον άριστον, στην διατροφή τους – Στον τρόπο σκέψης τους και στον  τρόπο ζωής τους.

Εδώ προσεγγίσαμε μόνο τους πολύ βασικούς στύλους του οικοδομήματος της αρχαίας θεραπευτικής ιατρικής με την συμβουλευτική καθοδήγηση ενός γνώστη του αντικειμένου, του αρχαιολόγου κυρίου Καζά Σάββα και τον ευχαριστώ  για την πολύτιμη βοήθεια του.  

Ασπασία Τσαλάπατα

Για το LimnosReport

Google NewsΑκολουθήστε το LimnosReport.gr - στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Λήμνο το Βόρειο Αιγαίο, όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο.

Δείτε παλαιότερα δημοφιλή άρθρα

Σχετικά Άρθρα

About Us

Ενημερωτικό site της Λήμνου. Έγκυρη, άμεση και χωρίς αναστολές ενημέρωση για ότι συμβαίνει στην Λήμνο, στο Βόρειο Αιγαίο, την Ελλάδα και τον κόσμο. LimnosReport.gr γιατί, «Εδώ χτυπάει η καρδιά της Λήμνου»!